Διαφήμιση
Διαφήμιση
Διαφήμιση

Καιρός



ΝΑΥΤΙΛΙΑ Ο ΦΙΛΙΚΟΣ ΤΟ ΠΣΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΤΡΟΠΟΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ Εκτύπωση E-mail
Δευτέρα, 21 Ιανουάριος 2008 02:32
Η απόφαση του γαλλικού δικαστηρίου για το ναυάγιο του «Erika», το 1998, στις ακτές της Γαλλίας, επανέφερε στην επικαιρότητα το θέμα της περιβαλλοντικής συμπεριφοράς της ναυτιλιακής βιομηχανίας. Μια συμπεριφορά, που, την τελευταία δεκαετία, έχει βελτιωθεί σημαντικά σε σύγκριση με τις αρχές της δεκαετίας του 1970, ωστόσο εξακολουθεί να προβληματίζει τις κυβερνήσεις, τις περιφερειακές αρχές και τους διεθνείς οργανισμούς, καθώς, χρόνο με το χρόνο, αυξάνει ο αριθμός των πλοίων που πλέουν στους ωκεανούς... Τα πλοία άνω των 100 gτ υπολογίζονται, με βάση τα στοιχεία του ΟΗΕ, σε 94.936 (Unctad 2007), ενώ, τον Ιανουάριο του 2000, ανέρχονταν σε 83.544. Την ίδια στιγμή, τα μεγάλα σε χωρητικότητα πλοία (άνω των 1.000 gt) αυξήθηκαν από 28.754 το 1997 σε 34.822 το 2007.
Ταυτόχρονα, όμως, η ναυτιλία, με βάση το έργο που επιτελεί, στατιστικά τουλάχιστον εξακολουθεί να θεωρείται ο πιο φιλικός προς το περιβάλλον τρόπος μεταφοράς, εάν η σύγκριση γίνεται με τονομίλια φορτίου. Υπολογίζεται ότι, το 1970, το παγκόσμιο εμπόριο διά θαλάσσης αντιπροσώπευε 10.654 δισ. τονομίλια φορτίου, ενώ το 2006 είχε αυξηθεί στα 30.686 δισ. τονομίλια.
Την ίδια χρονική περίοδο, η σημαντικότερη ρύπανση που προκαλεί η ναυτιλία (οι πετρελαιοκηλίδες) μειώθηκαν ως ποσότητα από τους 3,142 εκατ. τόνους (σύνολο) τη δεκαετία του 1970 σε 1,138 εκατ. τόνους (σύνολο) όλη τη δεκαετία του 1990, ενώ από τις αρχές του 2000 μέχρι και το 2006 η συνολική ποσότητα πετρελαιοκηλίδων που έχει καταγράψει ο οργανισμός ITOPF (The International Tanker Owners Pollution Federation) ανέρχεται σε 176 χιλιάδες τόνους.
Από την άλλη, είναι γεγονός ότι ένα ναυτικό ατύχημα ενός μεγάλου πετρελαιοφόρου μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτη καταστροφή στο περιβάλλον.
Στη βάση των παραπάνω δεδομένων, έχει ιδιαίτερη σημασία η σχέση περιβάλλοντος και ναυτιλίας, έτσι όπως την κατέγραψε ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου, Σπύρος Μ. Πολέμης, στην ομιλία του που πραγματοποιήθηκε στη Ναυτιλιακή Λέσχη Πειραιώς την Παρασκευή 11 Ιανουαρίου 2008, επ' ευκαιρία της τιμητικής βράβευσής του μαζί με άλλους τέσσερις διακεκριμένους Ελληνες που κατέχουν ταυτόχρονα προεξέχουσες θέσεις σε διεθνείς ναυτιλιακούς οργανισμούς και συγκεκριμένα τους: Ευθύμιο Μητρόπουλο, γενικό γραμματέα του ΙΜΟ, Νίκο Φιστέ, πρόεδρο της Διεθνούς Ενωσης Ανεξάρτητων Ιδιοκτητών Δεξαμενοπλοίων (Intertanko), Νίκο Παπαδάκη, πρόεδρο της Διεθνούς Ενωσης Ιδιοκτήτων Φορτηγών Πλοίων (Intercargo), και Φίλλιπα Εμπειρίκο, πρόεδρο της Baltic and International Maritime Council-BIMCO. Το βραβείο παρέλαβε από το διευθύνοντα σύμβουλο της διαχειρίστριας εταιρείας Hellenic Hull Management (HMA) Limited, Ηλία Τσακίρη.
Ναυτιλία και πολιτικοί Στην εισαγωγή του, ο κ. Πολέμης αναφέρθηκε στη σχέση της ναυτιλίας με τους πολιτικούς και τους νομοθέτες.
Η ναυτιλία αντιμετωπίζει μερικές από τις μεγαλύτερες προκλήσεις, οι οποίες απασχολούν τις κοινωνίες ανά την υφήλιο, είπε ο κ. Πολέμης και συνέχισε: «Ενα από τα πιο σημαντικά θέματα εις τα οποία αναφέρομαι συχνά ως πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου -του οποίου βεβαίως και η Ενωση των Ελλήνων Εφοπλιστών αλλά και το Ναυτικό Επιμελητήριο είναι μέλη- είναι το πώς εμείς συλλογικά ενημερώνουμε τους νομοθέτες για τον κρίσιμο ρόλο που παίζει η ναυτιλία, πώς συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας και ότι λειτουργούμε με υπευθυνότητα, με ασφάλεια αλλά και πλαισιωμένοι από πάρα πολλούς κανονισμούς.
Πιστεύω ότι είναι ηττοπάθεια να μιλάμε για την «αρνητική εικόνα» της ναυτιλίας. Αντιθέτως, πρέπει να είμαστε θετικοί και να κάνουμε ό,τι μπορούμε για να βελτιώσουμε την εικόνα της ναυτιλίας και ειδικά μεταξύ των πολιτικών και νομοθετών, οι οποίοι μπορεί να έχουν περιορισμένη ή και καθόλου γνώση ορισμένων πτυχών της απίστευτης βιομηχανίας μας.
Δεν μπορούμε να περιμένουμε από τους πολιτικούς και από τους νομοθέτες να αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα της ναυτιλίας, εάν δεν κάνουμε τον κόπο να εξηγήσουμε πολύ ξεκάθαρα τις ωφέλειες που προσκομίζουμε και την απίστευτη αποδοτικότητα με την οποία λειτουργούμε. Τα Μέσα Μαζικής Ενημερώσεως πληροφορούν τον κόσμο για κάποιο ατύχημα. Καμία αντίρρηση. Την ίδια ώρα όμως τελείως αθόρυβα 60.000 ωκεανοφόρα πλοία μεταφέρουν τα φορτία τους με απόλυτη ασφάλεια στον προορισμό τους, καλύπτοντας περίπου 500 δισεκατομμύρια τόνους/μίλια την ημέρα. Αυτή η καταπληκτική αποδοτικότητα και μόνο πρέπει να μας κάνει όλους να αισθανόμαστε υπερήφανοι.
Γι' αυτό το λόγο, πρέπει να υπενθυμίζουμε και στο ακροατήριο και στον εαυτό μας ορισμένα βασικά οικονομικά στοιχεία για τη διεθνή ναυτιλία. Το διεθνές εμπόριο, η μεταφορά των πρώτων υλών και οι εισαγωγές και εξαγωγές των σιτηρών και άλλων, όπως και των βιομηχανοποιημένων προϊόντων, απλούστατα δεν θα ήταν δυνατά χωρίς τις ναυτιλιακές μεταφορές.
Η ναυτιλία είναι μία τεράστια παγκόσμια επιχείρηση, η οποία παράγει περίπου μισό τρισεκατομμύριο δολάρια σε ναύλους το χρόνο. Τα Ηνωμένα Εθνη υπολογίζουν ότι το εισόδημα από ναύλους αντιπροσωπεύει περίπου το 3% της διεθνούς οικονομίας, ετησίως.
Η ναυτιλία μεταφέρει πάνω από 90% του διεθνούς εμπορίου και λέγεται ότι, χωρίς τη ναυτιλία, ο μισός κόσμος θα πέθαινε της πείνας και ο άλλος μισός θα πέθαινε από το κρύο.
Πολύ χαμηλό το κόστος μεταφοράς
Υπάρχει-είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Πολέμης- μία αναμφισβήτητη σύνδεση μεταξύ της αναπτύξεως της παγκόσμιας οικονομίας και της αναπτύξεως του ναυτιλιακού εμπορίου. Χωρίς τις συνεχείς επενδύσεις από τους εφοπλιστές όχι μόνο σε πλοία αλλά και στην τεχνογνωσία και σε ανθρώπινο δυναμικό, τα οποία συνδεόμενα παρέχουν ποιοτικές υπηρεσίες, αυτή η ανάπτυξη δεν θα ήταν δυνατή.
Πόσοι άνθρωποι εκτός της ναυτιλιακής βιομηχανίας έχουν σκεφτεί πόσο αποδοτικές και φανταστικά οικονομικές οι ναυτιλιακές μεταφορές πράγματι είναι. Πόσοι άνθρωποι εκτιμούν το ότι το κόστος για τον καταναλωτή στην Ευρώπη της μεταφοράς πετρελαίου από τη Μέση Ανατολή είναι περίπου τρία cent το λίτρο. Τρία cent κυρίες και κύριοι. Δεν σας φαίνεται απίστευτο; Ή το ότι το κόστος μεταφοράς ενός τόνου σιδηρομεταλλεύματος από την Αυστραλία στην Ευρώπη είναι 15,00 δολ. ή η μεταφορά ενός μπουκαλιού ούζου από την Ελλάδα στην Κίνα είναι περίπου 15 cents.
Επιπλέον, στη μεγάλη οικονομική συνεισφορά που κάνουν οι εφοπλιστές στην κοινωνία, πρέπει να θυμόμαστε ότι η ναυτιλία είναι από τις πιο ασφαλείς και με την μικρότερη μόλυνση του περιβάλλοντος, τοιουτοτρόπως συνεισφέροντας τα μέγιστα στην οικολογία του κόσμου, η οποία βεβαίως αποτελεί από τα σπουδαιότερα στοιχεία της ευημερίας της παγκοσμίου κοινωνίας.
Πιο φιλική στο περιβάλλον
Η ποσότητα του πετρελαίου, η οποία μολύνει τη θάλασσα σήμερα, είναι περίπου 15% της ποσότητος που μόλυνε η ναυτιλία τη θάλασσα στην αρχή της δεκαετίας του '90. Κατά την ίδια περίοδο, δηλαδή 1992-2007, ο αριθμός των πλοίων, τα οποία χάθηκαν, έχει πέσει κατά το ήμισυ. Αποβλέπουμε σε μηδέν ατυχήματα, αυτά όμως τα νούμερα είναι νομίζω πολύ εντυπωσιακά, ειδικά όταν σκεφτεί κανείς ότι το μέγεθος του διεθνούς στόλου έχει σχεδόν διπλασιαστεί κατά την ίδια περίοδο, τόνισε ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου και συνέχισε: Οι νομοθέτες πρέπει να γνωρίζουν επίσης ότι το διοξείδιο του άνθρακα (CO2), το οποίο βγαίνει στην ατμόσφαιρα κατά τόνο μεταφοράς φορτίου ανά μίλι, είναι περίπου 2% της ανάλογης μολύνσεως από τα αεροπλάνα, καθώς επίσης και ότι η ναυτιλία είναι περίπου 3 με 5 φορές περιβαλλοντικά καλύτερη από τις μεταφορές με φορτηγά αυτοκίνητα και τρένα.
Εν τούτοις και παρ' όλο ότι η ναυτιλία είναι πολύ καλύτερη από άλλα μεταφορικά μέσα, το τεράστιο μέγεθος της ναυτιλιακής βιομηχανίας μαζί με το ότι συνεχίζει να μεγαλώνει, σημαίνουν ότι θα πρέπει να συνεχίσουμε να καλυτερεύουμε όσο γίνεται περισσότερο την απόδοσή μας από απόψεως μολύνσεως του περιβάλλοντος, και επικροτούμε την απόφαση του ΙΜΟ να επιταχύνει τη διαδικασία των προτάσεών της για τα Green House Gas emissions, υπογράμμισε ο κ. Πολέμης.
Εάν υπάρχει ένα θέμα, εις το οποίο οι πολιτικοί μπορούν να πουν μετά βεβαιότητος ότι αντιπροσωπεύουν την κοινή γνώμη, είναι σχετικά με την ανησυχία τους για το περιβάλλον. Εάν αποτύχουμε να υποστηρίξουμε τις απαραίτητες διαδικασίες με αποτελεσματικές λύσεις σε θέματα περιβάλλοντος, ειδικά στον ΙΜΟ, τότε δεν θα μπορούμε να πούμε τίποτα σε αυτούς οι οποίοι προτείνουν τοπικές και όχι διεθνείς λύσεις. Πρέπει να είμαστε βέβαιοι, όμως, ότι οι λύσεις αυτές είναι και πρακτικές και ότι πράγματι θα ωφελήσουν το περιβάλλον γενικά σε όλο τον κόσμο, χωρίς να επηρεάσουν την αποδοτικότητα του διεθνούς εμπορίου και τις επιπλέον βελτιώσεις εις τα παγκόσμια επίπεδα ποιότητος ζωής, τις οποίες και οι κοινωνίες των αναπτυσσομένων χωρών δικαιούνται».
Η ναυτιλία, κατέληξε ο πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτικού Επιμελητηρίου, είναι το μόνο μέσο με το οποίο το παγκόσμιο εμπόριο μπορεί να συνεχίσει να ακμάζει, με ένα περιβαλλοντολογικά φιλικό τρόπο, ενώ ταυτοχρόνως στηρίζει και επαυξάνει την αξιοθαύμαστη ευημερία που απολαμβάνει το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου. Χωρίς τη ναυτιλία, η ποιότητα ζωής όλων των ανθρώπων δεν θα μπορούσε να βελτιωθεί. Η ναυτιλία σήμερα είναι μία, εάν όχι η πιο σημαντική βιομηχανία σε όλο τον κόσμο.
ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ ON LINE ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΟΣ
 
Copyright © 2019 ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΜΥΡΟΒΟΛΟΣ .
ΒΡΕΙΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK http://www.facebook.com/myrovolosgr
 

Αναζήτηση

Επισκέπτες

Έχουμε 26 επισκέπτες συνδεδεμένους